Stubaital – Oostenrijk (2011)

Stubaier Hohenweg

De Stubairer Hohenweg is een 120 km lange route door het hooggeberte. De volledige route neemt 8 dagen in beslag maar het is echter ook mogelijk de route vanaf andere plaatsen op te pakken.

In 2011 viel ons oog op een door SNP aangeboden vakantie in het Stubaital. Onderdeel van deze reis was een 4-daagse huttentocht. De weersomstandigheden waren soms verre van ideaal maar we hebben de voorgenomen tocht uitgelopen. Onze uitrusting was nog sterk geïmproviseerd, met stukken plastic om over onze veel te zware rugzakken te binden. En toch was dit eigenlijk was dit het begin van onze liefde voor de bergen.

DAG 1: Mutterbergalm – Dresdner Hütte

Vanuit ons basishotel in Neustift met de bus naar Mutterbergalm. Hier begon het pad naar boven, een eenvoudig klimmetje langs een snelstromende bergbeek en leuke watervalletjes. We vertrokken met mooi weer maar toen we 550 meter hoger aankwamen bij de Dresdner Hutte sloeg het weer resoluut om. Donkere wolken trokken over de bergen en al snel viel de regen met bakken uit de lucht. De Dresdner hutte is een prima berghut met goede familiekamers.

DAG 2: Dresdner Hütte – Sulzenau Hütte

Toen we ’s ochtends uit het raam keken zagen we alleen maar mist en er was weinig kans op verbetering. Dus regenkleding aan, rugzakken waterdicht ingepakt en op pad gegaan.

Door een landschap van stenen en rotsen liepen en klauterden we langzaam naar boven om uiteindelijk aan te komen bij de Peiljoch, een pas op 2672 meter hoogte. Hier waren door wandelaars honderden stapels stenen gemaakt, een prachtig punt om het lunchpakket te openen.

De weg naar beneden liep langs gletchers en meertjes maar omdat het nog steeds mistig was hebben we er niet veel van gezien. Toch had het wel iets bijzonders, we liepen over grote steenmassa’s en overal hoorde je water stromen.

Doorweekt kwamen we uiteindelijk aan bij de Sulzenaue Hütte. Een kleine en gezellige hut met heerlijk eten. We sliepen hier in een lager met 20 personen en het was erg onrustig.

DAG 3: Sulzenau Hütte – Nürnberger Hütte

Helaas nog steeds mistig en daarnaast is het erg fris zodat ook de mutsen en handschoenen tevoorschijn gehaald moeten worden. Op het programma staat een klim naar de Maierspitze (2748 meter). Onderweg komen we diverse klim passages tegen die met een extra staalkabel zijn gezekerd. Dit zijn de lastigste passages van deze tocht maar nog steeds prima te doen.

Nadat we de top van de Mairspitze gepasseerd waren kwamen we langs en over een aantal sneeuwvelden. De afdaling liep verder over steenvelden en dit was best pittig. Het was goed uitkijken waar je je voeten neerzette.

Na ruim 6 uur lopen en klimmen kwamen we aan bij de hut. We sliepen op de bovenste verdieping in een matrassenlager, oftewel gewoon een aantal matrassen naast elkaar op de grond.

DAG 4: Nürnberger Hütte – Tschjanglair alm

Daar was hij dan, de zon. Een stralend blauwe lucht in plaats van grijze mist. Dus hier waren we al twee dagen aan het lopen. Op het programma stond de terugweg naar het dal maar omdat het weer nu zo mooi was besloten we de rugtassen in de hut te laten en eerst nog een stuk naar boven te lopen.

Na 350 meter stijgen zijn we bij de Freigersee (2568 m) weer omgedraaid om vervolgens 1200 meter te dalen. Bij de Tschjanglair alm aangekomen hebben we de bus terug genomen naar ons basis hotel.